onsdag 2 november 2011

Bandförvaring

Jag har funderat och funderat över hur jag ska förvara min band på bästa sätt. Min första förvaring var huller om buller i en Kassett CD-låda från IKEA, dvs ingen ordning alls! Sedan sorterade jag in en del av dem i en besticksställ Ordning från IKEA. Jag drog ut banden en liten bit genom hålen. Men Jag tyckte inte att det fungerade så bra och var bökigt att ta med på träffar, så det slutade med att jag hade en bunt blandade band i en röd necessär som jag hade med till träffarna. Men i den var det ju ingen ordning och alla band fick heller inte plats. Något bättre måste till!

Sen fick jag syn på bandförvaringen från Pull-Ez, som är en genomskinlig plastväska med små hål som man drar ut banden genom. Men jag tyckte den var för stor, jag ville hellre ha flera små. När jag var till Åhlens såg jag att de sålde genomskinliga plastnecessärer, som såg precis ut som en Pull-Ez fast mindre. Jag köpte den enda som fanns kvar. Jag hade tänkt att jag skulle göra en massa hål iden, men kom på att jag nog tycker det är bättre utan hål.

Efter träget letande på tre olika Åhlensbutiker och lika många Kicksbutiker så lyckades jag få tag i fyra likadana, samt en i en annan modell. Ibland är det tur att man bor i Stockholm! Så nu har jag banden färgsorterade i varsin necessär. I och med att de är genomskinliga ser man ganska bra vilka band man har utan att behöva ta ut dem alla. De som är på rulle kan vara kvar i sin rulle och de som är lindade runt ett pappark, kan också vara kvar i sin förpackning. Vissa band ligger i små zippåsar.

Så här ser necessärerna ut. Den första innehåller alla mina blåa och turkosa band.


Här ser man att jag lagt de förpackade banden, så att de syns utifrån.


I de fyra kubformade necessärerna har jag alla röda band, alla gröna, gula och bruna band, alla vita band och vit spets samt alla blåa band.


I den femte necessären som jag hittade har jag alla papperssnören i olika kulörer. I en liten necessär som jag redan hade hemma har jag alla rosa band. Slutligen fick alla guld- och silversnoddar plats i en liten pyttenecessär från Dollarstore.


Jag tror att jag kommer vara rätt nöjd med denna förvaring. Den är lätt att överskåda och det är enkelt att bara pula ner nya band i rätt necessär. Det borde även vara enkelt att ta med på träffar då de kan tryckas ihop så att de inte tar så stor plats.

4 kommentarer:

  1. Hi hi! Jag har också några av mina band i en sådan där nescessär (de övre). Och den ÄR bra att ta med på träffar eftersom den är "ihopklämbar" och lätt. Och jag gillar också att den går att öppna upp ordentligt.

    SvaraRadera
  2. vilken smart väska, så bra att man ser igenom. Jag har alla mina i en plastlåda. jag klippte ut bobbiner ut ett cornflakespaket, sen har jag snurrat på banden på en sån. Tar mindre plats.
    Fin sida du har, så många braiga tips :) /sandra (sandrus svenskscrapbooking)

    SvaraRadera